04 april 2023

“Naar een CO 2 negatieve brik van 7 centimeter breed”


“Er beweegt heel wat. Het publiek onderschat dat vaak. Maar de bouwsector en bij
uitbreiding iedere andere industrie kan het niet alleen klaarspelen om duurzaam en circulair
te worden. Daarvoor hebben we een cultuuromslag nodig bij het publiek en bij alle actoren.
Ook daar werken we aan,” aldus Rudi Peeters, CEO van bakstenenfabrikant Vandersanden.


“In de bouw is het belangrijk om zowel te kijken naar het productieproces als naar de
producten. In het productieproces doen we wat mogelijk is: we gebruiken alternatieve
energie uit zonnepanelen, we hebben 1 windmolen draaien en enkele projecten in aanvraag.
We hebben onze interesse getoond om aan te sluiten op het potentieel waterstof netwerk
zodat we onze bakovens kunnen verwarmen met waterstof. En we starten met een
innovatieproject om onze CO 2 uitstoot af te vangen.”


Dat is inderdaad al heel wat. Volgens Rudi worden de effecten van
duurzaamheidsinspanningen op korte termijn overschat, maar op langere termijn is de
impact echt ingrijpend. “Fluvius is bijvoorbeeld van plan om langs de waterwegen
aanvoerleidingen voor waterstof aan te leggen en afvoerleidingen voor CO 2 , dat dan elders
in de aarde opgeslagen wordt. Van die eerste zullen ook wij graag gebruik maken.”


Carbo-brik met eigen CO 2


Op het vlak van producten heeft Vandersanden, zoals uitgebreid in de pers kwam, een
wereldprimeur gerealiseerd: de CO 2 negatieve gevelsteen of ‘carbo-brik’ zoals hij voorlopig
heet, wordt gemaakt van restproducten van de staalindustrie waar CO 2 aan toegevoegd
wordt. De fabriek voor deze brikken is in aanbouw en zal in november starten. In eerste
instantie met aangevoerd CO 2 . Maar eens het afvangen op punt staat, kan dat met eigen
CO 2 .


“7 centimeter breed wordt de standaard”


“De sector in zijn geheel beweegt ook. We gaan er samen met de Belgische
baksteenfederatie alles aan doen om de standaardbreedte van de gevelsteen te verlagen
naar 7 centimeter. Dat is een wereld van verschil in materiaal en energiekost. We zijn bezig
onze productie sites hierop aan te passen. De eerste mio stenen zijn al verkocht. Onze
nieuwe carbo-brik wordt ook meteen in dat formaat geproduceerd.”


Circulaire droogstapelstenen


‘Innoveren maakt deel uit van ons DNA’. Dat is een claim die het bedrijf ook voortdurend
waarmaakt, want na de carbo-brik is er een nieuwe primeur in de maak. “We zijn bezig met
een droogstapel bouwsysteem, waarbij geen lijm of mortel komt kijken. Je kunt de muren
gewoon met de hand afbreken en alles onmiddellijk hergebruiken. Binnenkort hoor je er
meer over,” aldus Rudi.


En hoe staat de consument hiertegenover?

“De consument houdt vast aan bouwtradities. Architecten spelen hierin een belangrijk rol, zij
kunnen de transitie mee sturen door in hun design meer en meer rekening te houden met
smallere stenen, e-board (strippen op isolatie), onze CO 2 negatieve stenen en later droogklik
systemen. Die consument is wel bereid een beetje meer te betalen voor de duurzamere
oplossing, maar ook niet echt veel meer. Vergelijk met het bio-voedsel. Met dat gegeven
houden we rekening bij de lancering en prijszetting van onze carbo-brik. We beginnen met
een beperkte capaciteit, de first movers zullen volgen en we verwachten vrij snel een
exponentiële groei.”


“Maar zo’n omslag kunnen we als producent niet forceren. Daarom moeten we eerst
architecten en aannemers overtuigen. Onder meer via onze actie ‘Together to Zero’, de
belofte om tegen 2050 volledig CO 2 neutraal te zijn. Een ingrijpende crisis als deze is namelijk
ook een opportuniteit: net zoals Covid een boost gegeven heeft aan de digitalisering, de
daaropvolgende energiecrisis met stijgende prijzen voor CO 2 certificaten – dat laatste is
absoluut een goede zaak – verplicht nu iedereen om